Barbaren och Miss Daisy



Barbaren och Miss Daisy

ja, du har rätt Miss Daisy, de kom
med de vilda giriga vindarna, brutalt
slaktande alla de oskyldiga bokstäverna
skrivna på nådens mur, även spädbarnen
genom att bränna dem levande, innan de flesta av dem
ens hunnit ägt en leksak i sina kortvariga liv
i en outhärdlig sista sekvens

ja, du har rätt Miss Daisy, de var
obarmärtiga hyenhjordar födda ur
Rasism, den största ondskan genom alla tider
de blodiga Koranverserna
skrivna på fästet av
deras böjda svärd
närande deras våld
genom att lova dem himlen
medan de dödade flera "kättare"

de var tjänare till
hjärtlösa epåletter
de var slavar till
sin egen Girighet och Barbari
dreglande

ja, du har rätt Miss Daisy, de
våldtog små flickor och unga flickor rovlystet
utan att bry sig om deras gälla skrik
förstörande det djupt förlägna ansiktet i skyn
samma fasansfulla verser på deras skrev
och med tillåtelse från hallickepåletter
på deras skamliga kroppar
utan någon barmhärtighet

de var slavar under
sin egen Girighet och Barbari
dreglande
de var tjänare till
hjärtlösa epåletter

och olyckligtvis
var de mina förfäder
en skam för mänskligheten
de värsta rovgiriga horderna i världshistorien

 nu då, det är svårt att utplåna det "Barbariska" smeknamnet
skrivet på min panna innan jag var född
det är svårt att ändra på att vara känd som en vilde
även om jag är en man som matar sina myrvänner
med strösocker hemma
det är svårt att förklara att jag aldrig har skadat
ens en sparvs vinge
Jag vet Miss Daisy, att det är svårt att presentera mig
för dina föräldrar
som den man du vill leva med
i all oändlighet

SERKAN ENGIN
Juni 2014

(Översättning  Yael Hanson, 2015)

Dedicerad till Anahit Manukyan min bäste läsare i Armenien.
Dedicerad till alla offer av det Armeniska folkmordet, Assyriska folkmordet, Nestoriska folkmordet, Kaldéeiska folkmordet, Pontisk Grekiska folkmordet, begångna av mina Turkiska förfäder...
Dedicerad till alla offer för folkmord i världshistorien, Rwanda, Bosnien, Kambodja, Darfur, Holocaust och andra...



Comments